neděle 14. září 2014

7897

Sepsali David Kořínek a Marek Meduna.

Scéna
Scéna je obvykle uzavřená, herci na jevišti ztvárňují předepsané role, diváci je pozorují z přítmí sálu. Sice si nepamatuji, že bych někde viděl nápis: „Divákům je přísně zapovězeno vstupovat na jeviště. Nerušte herce při práci.“ Rozumí se to jaksi samo sebou. Pokud mluvíme o výtvarné scéně okolnosti se trochu proměňují. Není snadné odlišit herce od diváků. Většinou jsou sami sobě těmi druhými, a to naráz. Na tuto scénu může přijít kdokoliv, může se cokoliv stát, ale většinou nikdo nechodí a děje se toho tolik a v podobném duchu, že se aktivita protagonistů scény mění ve společenský zvyk.
 
Chodit všude nebo nikam, toť otázka. V důsledku to vyjde nastejno. Sociální rozměr je pochopitelně rozdílný, ale to je tak všechno. Vernisáže tu nejsou od umění, ale od scény. Kdekdo na nich pozná, kdo je odkud. Dresscode není nijak daný, přesto víme na první pohled kdo je kdo. Je ale dobré vypadat slušně. Pokud tedy nepatříme k post internetům. Ale to je jiná scéna, o té nemluvíme. Slušně a upraveně. Globálně. Tak jako všude, asi. Normálně.
 
Scéna je členěna do několika soustředných kruhů, které oddělují aktéry dle stupně zasvěcení. Zároveň je rozdělena do výsečí, ve smyslu volebních koláčů, podle typu práce, názorů a závisti, ve shodě s vůdčími osobnostmi té či oné výseče. V samém středu kupodivu není Dis, ani Vítek Havránek, ba ani zemdlévající a bezzubý Milan Knížák, ale vnějšek, propadlo pryč z této scény a této země. Všichni se jak tučňáci tísní na malé ploše a pomalu postupují vpřed k propadlu. Každý doufá, že i se na něj dostane. Povede se to však jen těm nejagresivnějším či nejkluzčím jedincům. Ti, na které se nedostalo, tvoří scénu.
 
Jádro scény stárne, přesto je okamžik rozpadu zatím v nedohlednu. Mění se zvyky. Není už dobré stěžovat si na příjmy, atraktivita úspěchu pronikla i sem. Nikoho však už nezajímá kde kdo vystavoval, protože tam vystavoval už každý a ne jednou. Ani o rezidencích už není dobré mluvit, může to znamenat neúspěch doma. A přes rezidence se kariéra venku nedělá. Rezidence je oddalovaná chudoba. Naopak nosí se kasat se zahraničními úspěchy. Stačí říct město a všem musí dojít, že dotyčný tam nebyl na dovolené, ale pracovně. Pracovně může znít i lépe, než že jsem tam vystavoval. Pracovně je lepší. A také trochu tajemné neb umělec málokdy mluví o práci. Dovolená se odehrává ponejvíce v Asii.
 
K dobrému tónu patří mluvit o čtvrtích, případně o stěhování. Předpokládá se všeobecná znalost dobrých adres. Fanoušci to nechápou, ale to je jejich věc. Neb většina aktérů dosahuje středního věku (střední věk začíná v den 35. narozenin, který nadosmrti znemožní vyhrát Chalupeckého) baví se o dětech, resp. seriálech. Stále vzniká oboje, témat je tedy zatím dostatek.
 
Každý text o scéně zmnožuje její obrazy. Činí vše neprostupnějším a vzdaluje její příslušníky od reality, od utrpení, od smrti a nárazu do zavřených dveří. Místo aby umělci s diváky přetvářeli svět okolo, příslušníci scény mluví sami o sobě. Příznakem budiž zcizování a upozorňování na fakt uměleckého média, lhostejno zda fotografie, malby či sochy. Tvoří se s jistotou a na jistotu. Jako Pierre Huyghe.
 
Současně je scéna zrcadlo, kde každý vidí sám sebe. Píši-li o scéně, popisuji své obsese a traumata, svůj neúspěch i své chvilky „slávy“. Můj obraz je dvouhlavý jako tele ve formaldehydu, nebo jako náhodně vytažená karta. V minulosti byly pokusy ovlivnit celou scénu. Milan Salák by mohl vyprávět o tom, jak se mu projekt Nevystavujete v roce 2001 protáhla na více let. Naprostá většina selhala a neblaze se ovlivnila život svých iniciátorů. Scéna je zrcadlo, jehož obraz je prchavý a nebezpečný. Nejvhodnější je na něj zapomenout. Podobnost názorů a typ kariéry ještě nezakládá scénu. A scénou není scéna, ale svět a tam se dá smrt zahrát jenom jednou.

Žádné komentáře:

Okomentovat