středa 28. listopadu 2018

6097


Insitní anatomie,
respektive hylozoismus Marka Meduny

Pro diváka obrazů Marka Meduny je asi někdy těžké rozpoznat, do jaké míry jsou vlastně míněny vážně, či jako hra, nadsázka a ironie. Tuto nejistotu autor ostatně vědomě podporuje v jejich prezentaci, když jsou doplněny videoprojekcemi či site specific instalacemi. Samozřejmě je můžeme, a dokonce i musíme, nahlížet v kontextu celé Medunovy tvorby, a to i v souvislosti s jeho aktivitami ve skupině Rafani. Jeho malířský projev je ale v některých případech natolik odlišný, že bychom těžko identifikovali jejich autora jako jednu a tu samou osobu. Od do detailu prokreslených děl po rychle nahozené a malířsky uvolněné obrazy. Meduna je malířský chameleon, který mění formu a způsob zpracování v závislosti na tom, co chce zobrazit a jak chce na diváka působit. V obrazech z poslední doby pracuje s jasnou barevností, která se ale v jeho tvorbě objevila již dříve, například v sérii Moon is a hole in the sky z roku 2007. Již v této řadě se zabýval i groteskně zmutovaným tělem, což podporovaly i klaunovské masky a nosy. Současné obrazy jsou zbaveny přímočaré komičnosti a evokují spíše voskové modely z muzea La Specola ve Florencii či ilustrace anatomických atlasů z 19. století, které vyděšenému a zmatenému divákovi ukazovaly fyzickou realitu vnitřku těla. Přestože evokují i obrazy Yvese Tanguyho či Salvadora Dalího, pro jejich popis by se spíše než umělecko-teoretické pojmy hodil slovník lékařských skript a učebnic. Dnešnímu divákovi však mohou připomenout i rekvizity z béčkových hororů a sci-fi filmů. V tomto smyslu měl Marek Meduna vždy blízko k pokleslé estetice, campu, kýči, tedy k uměleckým projevům na hraně. Je to prostor lákavý svou křiklavostí a výraznou barevností, svou jednoduchostí a přímočarostí. Je vlastně nemožné a zavádějící spojovat zobrazené orgány či tvary s nějakým reálným objektem. Obsahově se však dotýkají závažných otázek. Jsou hmotou samou o sobě, jejím symbolem a reprezentací, včetně slizkých a vazkých povrchů. Meduna se tak dostává až do blízkosti myšlenek představitelů mílétské filozofické školy, kteří hledali arché, pralátku, hmotný počátek světa. 

Otto M. Urban

Žádné komentáře:

Okomentovat