sobota 15. února 2014

8170

Bohužel, profese umělce vyžaduje tu a tam i jistý druh verbálního či textového odůvodnění. Proto se pokusím zmínit několik aspektů, které se pro moji tvorbu staly charakteristické, ale které ji v celku nevyčerpávají. Nejedná se o odůvodnění, kterým bych pokoušel argumentovat ve smyslu neochvějného významu své činnosti. Spíše se jedná o několik dílčích postřehů takříkajíc z první linie, bez nároku vůči dalším interpretacím. Budoucí diváci se mohou cítit vůči mým vývodům zcela svobodní. Má slova je nutno brát jako možnost, nikoliv jako dogma. Ano, to bylo dogma. Miluji klasický druh krásy. Když maluji obraz, vždy myslím na staré mistry, představuji si Diega Velázqueze, Jana Vermeera a další předchůdce. Jsem sváděn na scestí literaturou, inklinuji k literárnosti a ilustrativnosti. Mám sklony vyhledávat neobvyklé, groteskní, až perverzní. Jsem uživatelem internetu, brouzdám po světové síti hledaje nejnovější umění. Mé uživatelské návyky se projektují i do mé práce. Například povrchností, mnohostí, nehierarchičností… Většinou se mentálně pohybuji od konkrétního k obecnému. Když přemýšlím o výstavě, většinou ji komponuji jako strukturu několika obecných pojmů, kdy tím podstatným je kombinatorika jejich vztahů. Téměř nikdy nestavím kompozici expozice postupem od jednoho konkrétního faktu ke druhému konkrétnímu faktu. Tento postup je mi cizí. Stoupám vzhůru k obecnému s nepřiznaným a nadutým pocitem, že abstraktní myšlení je nadřazeno tomu praktickému a konkrétnímu. Přestože ono vertikální puzení s sebou někdy nese hořké plody klišé a demagogie, přehnané rétoričnosti a prostého tlachání, musím se doznat, že mi je vlastní, proto se k němu veřejně hlásím. Má tvorba se rozlévá do různých médií. Ale není nutné se o tom více rozepisovat, neboť ačkoliv se cítím být ponejvíce malířem, nepovažuji kategorizaci dle média za smysluplnou a žádoucí. Poměr jednotlivých uměleckých médií je na mých výstavách většinou vyvážený. Většinou je nelze chápat jako malířské, nebo sochařské, nebo kreslířské výstavy, jsou všechno a nic z toho. Heslo na wikipedii nemám, a proto jsem si řekl, že by tento text měl takové heslo připomínat, snad se mi to alespoň zčásti podařilo. Snad.

Žádné komentáře:

Okomentovat