pátek 7. února 2014

8180

Chcete slyšet nějaké lži o  mé tvorbě? Chcete se dozvědět něco o tom, jak se věci nemají? Máte chuť na nejnovější drby z  umělecké scény? Ano, mé umění je pouhá rétorika, smyslu byste v  něm nepohledali. Je to pravda? Není to pravda? Mé umění je zábavou pro masy, které marně hledají boha v záhadách a  kněze v moderátorovi. Studio je tmavé, upomíná na staré poctivé časy, kdy pravda byla pravdou a  lež lží. Kdo lže, když umělci mluví pravdu? Žiji přivázán k židli střední Evropy. Jsem byrokratem, jsem živnostníkem, táhnu kramářský vůz od kupce ke sběrateli. Nemaluji, tvořím, netvořím, zhotovuji. Malba je zavrženíhodná činnost, která rozvíjí ty nejhorší tradice českého umění – lyrismus, umírněnost, prostřednost a  lstivost. Malba je klubko hadů, které si umění hřeje na prsou. Je to pravda, je to lež? Josef Wagner mne naučil myslet, Michal Rittstein mi ukázal, jak správně držet štětec, a  Vladimír Kokolia mne naučil, jak se otevřít chvění a energii světa. Jsou ve mně jako v koze, učitelé a  profesoři. Prachsprostě lžu, mluvím pravdu, nic než pravdu? Nejde mi okariéru, nedoufám v  institucionální zhodnocení své práce, je mi bližší kritika než adorace. Vždy stojí na straně dobra. Buduji společenské struktury, překračuji své úzké personální zájmy, beru se za druhé, jsem solidární, tolerantní a  ne lhostejný, jsem přísný a nikoliv úzkoprsý, jsem výmluvný, ale ne demagogický. Je to pravda, není to pravda? Dělám převážně sochy aobjekty, jde mi o  jejich fyzickou přítomnost, zaměřuji svou činnost na ontologii, která utěšuje, na hmotu, kterou kypíme i  my. Obcházím prostorem, vnímám postupné otvírání tvarů, jsem okouzleným divákem jejich nekonečného skládání. Odmítám iluze, lež metafor, pláč tropů, faleš kouzel a barev. Pracuji shlínou, objemem, vězím v  konkrétnu, mám povědomost o  dřině a  potu. Je to lež, není to lež? Úhelným kamenem mé práce je vztah označovaného a  označujícího. Označen je svět a jazyk ho označuje. Označeny jsou i  obrazy a opět onen prachsprostý jazyk je označuje. Slova nasazují opratě a skutečnost se jim vzpírá. Slova jsou přitakáním moci, v nichž je ukryto prvotní a  zakládající lidské ne. Jsou situace, kdy reálno dokáže vycenit zuby. Stavím se na jeho stranu, proti slovům, proti lidství. Není to pravda, není to lež? Oops.

Žádné komentáře:

Okomentovat